Blogarchief

Blogarchief

Zoeken in deze blog

woensdag 20 september 2017

NFF Nederlandse FilmFestival Utrecht 2017

Filmfestival.nl / Festivaltips  / <<<<
locaties: / Diverse locaties ..
Festival paviljoen Neude
Stadsschouwburg Utrecht L'or zaal
Pathe Rembrandt 1,2,3
Louis Hartlooper complex 1,2,3
'T Hoogt 1
Kinepolis Jaarbeurs 1, 2,3
NFF huiskamer.

Het is 20 September 2017 en het is alweer de 1e dag van het Nederlandse Film Festival in Utrecht, ..
Dit jaar doe ik mee als vrijwilliger en ben ik actief voor de CarService, dus chauffeur.
Deze week zal ik acteurs en actrices van A naar B brengen of juist van B naar A.
Maar misschien mag ik ook als een runner soms wat spullen verplaatsen.
Verder is er gratis koffie voor vrijwilligers bij de StayOkay op het Neude, waar je uit het raam kan kijken en het Goude Kalf kan zien die prominent midden op het plein is gezet.
Een prachtige tent waar je een drankje kan drinken als bezoeker en waar vele professionals elkaar ontmoeten.
De filmmakers vanuit heel Nederland, maar ook vanuit de EU of wereldwijd die geinteresseerd zijn in Nederlandstalige films.
Een prachtig item dus voor PraatNederlands.nl en WieWaarWat.TV

Rond 9:15 vertrek ik vanaf Alkmaar naar Utrecht,.. eenmaal met de trein aangekomen wandel ik met mijn vouwfiets aan de hand door het Hoog Catharijne. De 1e locatie van het NFF is vlakbij de uitgang, genaamd NFF Huiskamer, waar je tot 21:00 een GAME experience kan beleven. Workshops en bijzondere gasten zullen de komende week hier te vinden zijn.
Ze zijn nog druk bezig om de gouden kalfjes met draadjes aan de muur te hangen.
Deze ochtend besluit ik om mijn vouwfiets ergens aan het begin van de stad Utrecht te zetten, vlakbij Het gegeven paard.
Daarna loop ik verder de stad in en kom bij het Neude waar ik de immens grote gouden kalf zie staan.
Daar kan je rustig zitten en loungen in een witte tent, 2 verdiepingen hoog. Eenmaal op het balkon kan je prachtig op het plein naar dit Gouden Kalf kijken.
Ik besluit om verder te gaan en kijk nog even in 1 van de 2 containers, waar je diverse verhalen kan horen.
Interactief kan je op 1 van de schermen kiezen van wie je het verhaal wil horen.
Team Gaza, een totaal aan 6 verhalen van verschillende mensen.
Wil je vechten, trouwen of vluchten... of ben je iemand die rechten wil of bouwen of eigenlijk leiden.
Ik kies ervoor om het verhaal ven leiden te kiezen, maar eigenlijk wil ik trouwen en bouwen.
Tenminste dat zegt mijn leven nu. Hoewel ik al jaren singel ben zoek ik nogsteeds naar die ideale vrouw die met mij wil bouwen en trouwen.
Het is ongeveer 7 minuten dat ik naar het verhaal kijk en probeer te luisteren, maar omdat de vrijwilligers nog druk bezig zijn met het installeren van alle schermen en posters ophangen en koptelefoons verplaatsen raak ik nogal afgeleid.
Ook omdat ik behoefte heb aan appeltaart en koffie. De appeltaart in mijn rugzak moet nog even wachten, want ik besluit om verder te wandelen en naar het stadsschouwburg te lopen. Via het kerkje waar je de vlaggen van het NFF ziet ...
Ik loop nog even het kerkje binnen en vraag of er vandaag ook iets van het filmfestival in dit kerkje zal zijn, maar de man achter de balie verteld mij vriendelijk dat ongeveer 500 hbo-ers een feestje zullen vieren vanwegen het behalen van hun opleiding oid.

Nog maar een paar honderd stappen te gaan en ik ben bij de stadsschouwburg, maar vlak voor dit prachtige pandje staat wederom een prominente tekst  I (kalf) NNF .. zie de vele foto's die op deze locatie gemaakt zullen worden.

Eindelijk binnen besef ik nu echt pas goed dat het de 1e dag is van het NFF 2017, want er staat een groepje vrijwilligers te praten hoe ze alles gaan aanpakken, jongeren hangen een beetje rond maar zijn meer bezig met hun school dan met het Nederlandse FilmFestival. Toch ontmoet ik daar Aron Fels, die aan een vrijwilligster zijn VR experience Split Second aan het uitleggen is.
Hier mag je een 3d/VR bril op en een koptelefoon, zodat je even midden in een verhaal kan komen en je kan afzonderen van de drukte van deze omgeving. Je zit op een witte stoel met een stuur ervoor en het geheel lijkt op een auto.
Als je eenmaal de bril en de koptelefoon op hebt en de 7 minuten beleving aan gaat, krijg je het beeld zodanig op je netvlies geprint dat het lijkt alsof je zelf een auto bestuurd. De sneeuw valt, je maakt een paar bochtjes, je ziet bomen en geen tegenliggers.
Maar uiteindelijk eindigt het met een crash. Ik werd nog gewaarschuwd dat ik er misselijk van kon worden. Maar dit was wel even shocking, of schokkend zoals ik in mijn meest prachtige Nederlands probeer te omschrijven.
Toch was het zeker de moeite waard en achteraf krijg ik nog de tijd en ruimte om Aron even te interviewen zodat ik geluid heb voor de beelden die ik vandaag film. Ruim 3 minuten praten we over zijn Immersive Media and Visual Effects creaties.
Zie de video

Zie de video.
Nog heel even op deze fijne locatie en ik besluit terug te wandelen naar het Neude, waar ik kort even een beleving krijg in de 2e container, waar nu mensen voor staan die een uitleg krijgen hoe ze short video's kunnen afspelen in deze kleine bioscoop.
Een container vol stoelen, de geur van oude matrassen en net gestofzuigde bankstellen, maar zeker geen appeltaart.
De video loopt niet goed door en begint te bufferen. Dan hoor ik in het Engels dat deze shortvideo's gestreamd worden via een kanaal en dat ze nog bezig zijn om de settings in te stellen. Ik stel voor om gewoon filmpjes te draaien die gedownload zijn, zodat ze met internet achteraf geen gezeur hoeven te hebben. Ik weet niet of hier naar geluisterd word. Het zijn maar gedachten.

Ik klim de trap op bij de StayOkay op de locatie Neude en daar ruik ik de heerlijke koffie en taart geuren.
Zelf had ik in een plastick bakje een half appeltaartje mee. Eenmaal boven spreek ik de organisatoren van de CarService waarvoor ik deze komende week dus mij zal gaan inzetten. Vandaag heb ik gelukkig een dagje vrij om zelf te kunnen proeven en voorproeven van hetgene dit festival de mensheid te bieden heeft.

Hier kan ik bij een stroompuntje mijn mobieltje opladen, een filmpje bewerken en uploaden en even bloggen.
Voila. Het is geschied.

Korte films die je ook thuis kan zien ...
Dan is het middag, je ziet duidelijk dat nu de dingen beter worden, geluidsinstallaties doen het opeens terwijl er eerst een probleem was met een kabeltje of een apparaat. Het streamen van video gaat ook goed bij http://www.shorts.tv
Ik kijk de eerste video's die speciaal zijn geselecteerd voor het filmfestival. Er blijkt een lijst te zijn van ongeveer 90 minuten en daarna gaat deze containerbioscoop live-streamend verder gedurende de komende 10 dagen met de content die het kanaal online ook live presenteerd. Een product waar veel mensen misschien nog geen gebruik van maken of zelfs van gehoord hebben, maar het lijkt op spotify maar dan in video-wereld. Echter zijn veel mensen in Nederland al wel abonnee.
Ik praat nog even met de begeleider van dit project die vanuit Engeland - London werkt en door heel Europa reist met deze bioscoopcontainer. Wat mij verbaasd is dat het geluid even weg valt en dat het beeld even moest bufferen, maar dit is iets wat normaal niet gebeurd.

Op het plein Neude in Utrecht staat een grote lange witte limousine.
Ik zag deze al vanaf de StayOkay toen ik naar buiten keek door het raam, maar nu ik weer op het plein sta zie ik dat 1 van de deuren open staat en dat er een rode loper roept om naar die deur te lopen. In deze belachelijjk lange maar prachtige auto (limousine) zitten 5 of 6 mensen met een VR bril op. Voor mij een mooie gelegenheid om weer wat te filmen.

In de witte-tent op het Neude, waar je boven de professionals ziet in een lezing-setting en waar succesverhalen verteld worden is veel te beleven. Zo zie ik opeens dat er wederom een VR beleving is, 2 verschillende, maar ik krijg de Prof. Liebernicht een productie vanuit HKU.nl waarin ik een animatie zie van een poppetje wat tegen mij praat en wat zelf continue een storing en schok op het lichaam krijgt. Zelf zit ik er rustig bij en voel niks en kijk een beetje in het rond, want het is wederom een 360 graden setting.

Het 1e deel van de lezingen is voorbij en de groep professionals heeft zich beneden verzameld en is druk bezig om een kop koffie of thee te bemachtigen of iets anders. Opeens spreek ik Stef Lohr, van 227media.nl Een man uit Deventer met een prachtige baan.
Het organiseren van kansen voor mensen in de mediawereld.
zie de video.

Via een flyer zie ik dat ook ik zelf mee kan doen met een stemronde, goudenkalfvanhetpubliek.nl
Tot 25 September 2017 kan iedereen nog een stem uitbrengen met kans op 1 jaar gratis bioscoop of een leuke Nationale Bioscoop bon van 25, 50 of zelfs 100 euro. De films die op de flyer staan heb ik gezien in de Pathe bioscopen, ..
Mees Kees langs de lijn, Onze Jongens of toch Soof 2. Dat jaartje gratis naar de bios kan ik best gebruiken, zou me weer in de kosten schelen, want naar de bioscoop ga ik toch.

Het is eind van de middag en ik zit even gezellig buiten in het zonnetje op een van de bankjes bij de fontijn en geniet van een rust-momentje. Kort spreek ik met Susan Schoonwater die zich ook inzet voor het NFF, netzoals 350 andere vrijwilligers.
zie de video.

Daarna ga ik nog even naar Pathe Rembrandt om de menigte te filmen die zich klaar maakt voor de publiekspremiere Tulipani.
Ik spreek 2 dames, die niet vaak naar de film gaan en deze bijzondere kaarten gekregen hebben.
zie de video.

Ik geniet van de dag, ben gelukkig lid van Pathe en kan deze avond net als alle andere filmfans de openingsfilm zien Tulipani, want ik heb mijn kaartje geboekt via de Pathe app bij de Cinemec Bioscoop in Utrecht om 20:30.

Met nog wat extra tijd besluit ik om een aparte filmfestival sites pagina te maken : GO filmfestivals
mvg, Stijn Gabeler
http://www.GODOGOOD.NL 

3 opmerkingen:

  1. Mooie blog em mooi verslag! Maar...PraatUtrechts, haha: het is DE Neude (niet HET Neude). Voortaan nooit meer verkeerd zeggen, hoor! Maar je bent echt de enige niet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. http://factsandfiguresforfun.blogspot.nl/2017/09/nff-2017-utrecht-3e-dag-warme-maaltijd.html

    BeantwoordenVerwijderen

socialclub Den Haag of eigenlijk A-Sociale Club Den Haag

Er zijn zoveel momenten in het leven ... en sommige zijn confrontaties. Vandaag bijvoorbeeld, een confrontatie met de SocialClub Den Haag ,...

populair

Bijdragers